|
|
english
version
|
Numer projektu
|
PL/06/B/P/PP/174014
|
|
Tytuł
projektu (w j. polskim)
|
Model
certyfikacji i wzajemnego uznawania kwalifikacji menedżerów i inżynierów
budowlanych w Unii Europejskiej - opracowanie bazy podręczników
dla podyplomowych studiów uzupełniających
|
Nazwa
instytucji promotora
|
Katedra
Inżynierii Produkcji i Zarządzania w Budownictwie, Wydział
Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska (WUT)
|
Nazwy i kraje pochodzenia
instytucji partnerskich
|
Association
of Building Surveyors and Construction Experts
(AEEBC)
- Belgia
Universidad
Politécnica de Valencia (PUV) - Hiszpania
Chartered
Institute of Building Ireland (CIOBIE) - Irlandia
Polish
British Construction Partnership (PBCP) - Polska
Polskie
Stowarzyszenie Menedżerów Budownictwa
(PSMB)
- Polska
University
of Salford (UoS) – Wielka Brytania
Chartered
Institute of Building (CIOB) – Wielka Brytania
|
Czas
trwania (liczba miesięcy)
|
18 m-cy
|
|
CEL
PROJEKTU |
Projekt bazuje na
Dyrektywie Europejskiej nr 89/48/EWG dotyczącej zawodów
regulowanych, a w szczególności w zakresie rozpoznawania,
utrzymywania wysokiego standardu w danej dziedzinie zawodowej,
promocji i certyfikacji kwalifikacji przez międzynarodowe
stowarzyszenia i organizacje - również z sektora budownictwa.
Budownictwo w Unii Europejskiej stanowi jeden z głównych
elementów rozwoju gospodarczego. Poprzez realizację obiektów
budowlanych oraz zatrudnianie wielu milionów osób odgrywa
ogromną rolę w integracji europejskiej. Celem projektu jest
pogłębienie i usprawnienie tych działań, w wyniku których,
zostanie zbudowany europejski system porównywania, certyfikacji
i wzajemnego uznawania kwalifikacji menedżerów budowlanych.
Profil kształcenia menedżerów budowlanych, odpowiedzialnych
za współpracę w obszarze budownictwa w Unii Europejskiej
rozwijał się w odmienny sposób w krajach o gospodarce
rynkowej i gospodarce sterowanej. Rezultatem wnioskowanego
projektu będzie opracowanie podręczników tworzących wspólną
platformę wiedzy menedżerskiej, niezbędnej w zarządzaniu w
budownictwie. Ta baza wiedzy ma stanowić podstawę do
rozpoznawania i certyfikacji kwalifikacji menedżerskich w
budownictwie w krajach Unii Europejskiej. Wiedza menedżerska w
budownictwie, znacznie odbiega swoim zakresem od wiedzy, jaka
jest niezbędna do zarządzania w produkcji przemysłowej.
Partnerzy projektu posiadają doświadczenie w tym obszarze działania,
ponieważ niektórzy z nich między innymi uczestniczyli w dwóch
projektach programu LdV, w których opracowano strukturę wiedzy
menedżerskiej w budownictwie oraz system certyfikacji, zgodny z
wymaganiami Unii Europejskiej. Powstały w nich również
programy nauczania dla podyplomowych studiów uzupełniających
oraz zasady i kryteria certyfikacji. Dla pełnego wykorzystania
wyników poprzednich projektów konieczne jest opracowanie -
zgodnie z ich rezultatami - zestawu podręczników. Bez tej bazy
podręcznikowej nie można uruchomić studiów uzupełniających,
promujących rozpoznawanie kwalifikacji i akredytację menedżerów
budowlanych w Unii Europejskiej. Partnerzy projektu uważają, iż
skoro uznano za celowe dotowanie dwóch poprzednich w/w projektów,
to obecny wniosek będzie rewaloryzacją oraz koniecznym ich
uzupełnieniem. |
|
OPIS PLANOWANYCH DZIAŁAŃ I ROLI PARTNERÓW |
Struktura partnerstwa w projekcie zapewnia opracowanie podręczników uwzględniających europejskie standardy w obszarze zarządzania w budownictwie. Partnerstwa złożone z wiodących w Unii Europejskiej stowarzyszeń zawodowych (Association of Building Surveyors and Construction Experts (AEEBC), Chartered Institute of Building Ireland (CIOB), Chartered Institute of Building Ireland (CIOBIE)) oraz uczelni (Polytechnic University of Valencia (PUV), Warsaw University of Technology (WUT) oraz University of Salford (UoS)), które mają ogromne doświadczenie w zakresie dydaktyki w omawianych obszarach wiedzy, gwarantuje odpowiednie proporcje wiedzy teoretycznej i praktyki.
Politechnika Warszawska, która ma doświadczenie zdobyte w poprzednio realizowanych projektach LdV, będzie koordynowała prace i odpowiadała za całość projektu. Wszyscy partnerzy wniosą odpowiednie uzupełnienia z zakresu wiedzy w proponowanych podręcznikach. Szczególna rola w tym zadaniu będzie należała do AEEBC oraz CIOB., organizacji promujących standardy zarządzania w europejskim budownictwie.
Za przygotowanie podręczników będą odpowiedzialne trzy uczelnie wyższe biorące udział w projekcie, gdyż dysponują kadrą mającą ogromne doświadczenie dydaktyczne oraz CIOB jako organizacja wiodąca w zakresie CPD (Continuous Professional Development) oraz organizującą wiele kursów uzupełniających dla menedżerów budowlanych w Wielkiej Brytanii i poza nią.
Przewiduje się, że wszyscy partnerzy wezmą udział w testowaniu opracowanych podręczników. Za przebieg tego procesu będzie odpowiadać: PBCP w Polsce, CIOBIE w Irlandii, AEEBC w pozostałych krajach należących do UE. Za końcową wersję opracowania, będzie odpowiedzialny WUT, PUV oraz UoS.
Wszyscy partnerzy projektu będą brali udział w promowaniu wyników projektu w czasie jego trwania i po zakończeniu. Sukces rozpowszechnienia rezultatów projektu gwarantuje ogromne doświadczenie wszystkich partnerów we współpracy międzynarodowej ze szczególnym wskazaniem na AEEBC, która grupuje wiele organizacji z krajów członkowskich UE. Rezultaty projektu będą wykorzystywane również w innych krajach europejskich nienależących obecnie do UE.
Dla nadzoru nad merytoryczną stroną projektu zostanie utworzona Rada Nadzorcza projektu. W skład tej rady, desygnowanej przez uczelnie wyższe – partnerów projektu, będą wchodzić eksperci z obszaru zarządzania w budownictwie. |
|
PLANOWANE
REZULTATY I PRODUKTY PROJEKTU |
- Rezultatem projektu będzie wydanie w formie książkowej opracowanej serii podręczników Biblioteka Menedżera Budownictwa, składającej się z 7-miu pozycji, do której należą:
1) Ekonomia i zarządzanie finansami w budownictwie,
2) Zarządzanie zasobami ludzkimi w budownictwie,
3) Partnering w budownictwie,
4) Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym,
5) Zarządzanie nieruchomościami,
6) Zarządzanie budowlanymi przedsięwzięciami inwestycyjnymi,
7) Zarządzanie procesami realizacji obiektów budowlanych.
- Rezultaty projektu – opracowana baza podręcznikowa – dostępne będą po zakończeniu realizacji Projektu.
- Odbiorcami opracowanych podręczników w państwach Unii Europejskiej będą:
-organizacje oraz instytucje przeprowadzające certyfikację kwalifikacji i kompetencji menedżerskich inżynierów budowlanych w procesie udzielania EUROPASS-EurMC;
- szkoły wyższe i organizacje, uruchamiające studia oraz kursy uzupełniające w zakresie zarządzania w budownictwie,
- studenci, słuchacze studiów uzupełniających oraz pracownicy przedsiębiorstw budowlanych, podnoszący swe kwalifikacje w drodze samokształcenia ustawicznego.
- AEEBC oraz inne organizacje zrzeszone w tej strukturze ułatwią dostęp do grupy docelowej odbiorców rezultatów projektu;
- Pozycje „Biblioteki” zostaną wydane w trzech językach: angielskim, polskim i hiszpańskim (z możliwością późniejszego tłumaczenia na inne języki europejskie).
- Dodatkowym nośnikiem przekazu, rozpowszechniającym rezultaty projektu, będą CD-Rom’y w ilości 100 sztuk dla każdego z opracowanych podręczników.
Przewidziano wydanie 100 egzemplarzy dla każdego z opracowanych podręczników
|
|
Politechnika Warszawska 2006 |
design arin@go2.pl
|
|